dag 10 en 11 dag 12 en 13 dag 14 en 15 dag 16 en 17 dag 18, 19 en 20 nacht en dag 21 - vlieg- of treinreis de tocht '<i>ontmoetingen rond de keerkring</i>'

vervolg reisbeschrijving

Dag 10 en 11: Madi a Thavha is een plek van rust én leven. Deze eerste dag van ons verblijf kan er gewandeld worden in de bergen en/of gerelaxed in het zwembad. De tweede dag bezoeken we Hlanganani, partner van de Stichting Limpopo Projects.

Dag 12 en 13: We vertrekken uit Madi a Thavha en rijden door de Soutpansbergen (het land van de Venda)) naar Mphambo. Daar logeren wij bij de familie Baloyi. Een huisbezoek met muziek en dans. Meedoen en genieten! We leren hoe "vuswa" wordt bereid, het dagelijks brood van de Shangaan. Wennen aan de manier waarop je "hallo" zegt en met het ritme van het lokale dansfeest meebewegen. We overnachten bij de familie in het dorp. We bezoeken de peuteropvang, een project van de Stichting. In de middag van de tweede dag rijden we naar Elim Hospital, een knooppunt van wegen bij een voormalig zendingsziekenhuis twintig kilometer ten oosten van Louis Trichardt. We logeren drie nachten in Shiluvari Lodge.

Dag 14 en 15: Elim ligt in een gebied met een rijke historie en het bruist er van leven. Mogelijkheden te over! Een wandeling in het gebied rondom de lodge met zijn vele vogels en kleinwild en in de middag genieten van een tochtje op het meer, een excursie langs lokale projecten, kunst en tradities, zoals: de Mashamba pottenbakkerij, de Twananani Batik coöperatie en Thomas Kubhayi, een kunstenaar in houtbewerking, voor een muziekavond onder de sterren en een tocht met verhalen en restanten uit de oorlogen en vetes tussen de Vavenda, de Boeren, de Engelsen, de Vatsonga en de eerste westerse handelaren en Zwitserse zendelingen; over Joao Albasini, Portugees, handelaar en Vatsonga hoofdman, en over Schoemansdal, de eerste Boeren nederzetting in het gebied.

Dag 16 en 17: In het begin van de middag vertrekken we naar het gebied ten westen van Magoebaskloof bij Tzaneen. We gaan naar de lodge Kurisa Moya, een voormalige boerderij. Omgeven door een subtropisch bos en met een wijds uitzicht over het dal van de Koedoe rivier is het de uitgelezen plek om een dag te relaxen. We blijven twee nachten op deze plek.We brengen een bezoek aan Thušanang Trust. Een stichting die zich richt op het verbeteren van de kinderopvang in Limpopo. Thušanang is partner van de Stichting Limpopo Projects

Dag 18, 19 en 20: We rijden naar Johannesburg. Daar logeren we drie nachten en sluiten de trektocht af met een bezoek aan Pretoria (nieuwe naam Tshwane), de hoofdstad van het land en Alexandra, een township met een lang en roerig verleden.
Op de laatste dag van de trektocht bezoeken we het oude centrum van Johannesburg en het Apartheidmuseum. Daarna is er of de nachtvlucht naar Amsterdam, of een vervolg in Kaapstad. Naar Kaapstad kan zowel per vliegtuig als per trein worden gereisd.

• Laatste update: 27-09-2016
  • Aantal bezoekers tot nu toe op deze website: